tirsdag 12. oktober 2010

Jeg må slutte å lese kommentarer til saker i nettaviser. De gjør at jeg vakler i troen på menneskeheten.

Sitatet er av MartinBekkelund  Retweeted by Torehs and 30 others og det slo meg skikkelig i bakken. Er det innimellom at fasetter ved ditt eget fagfelt slås opp i store typer i avisene og nettdebattene går hete og du vet du kanskje burde engasjert deg for å få litt fornuft inn i diskusjonene, men du vet at det ikke er diskusjoner, men mange mennesker som roper høyt på det samme stedet?

Det er kanskje ekstra spesielt for meg som studerer evolusjonsbiologi, for det er mange høyrøstede mennesker som vet lite om biologi generelt og evolusjonsbiologi spesielt. Man vil gjerne fortelle dem at det de sier er fullstendig skivebom, at det er like store generaliseringer som at Norge er nesten Nord-Korea, at jorda nesten er som en stjerne og at de bare skulle lest seg opp litt. Men hva er litt? De tre grunnleggende lærebøkene på 1000 sider hver man har første del av bachelor i biologi? Populærvitenskapelig bøker av Richard Dawkins? Nature?

Verden er så utrolig mye mer kompisert enn de aller fleste innser og alle tror vi vet så mye om verden, selv om vi vet så lite. Det er ikke så mange som ser forskjell på vitenskapsspråk og hverdagstale og går seg derfor vill i fagspråk.

Som oftest gjør jeg som Martin Bekkelund tenker å gjøre, jeg hopper glatt over kommentarfeltene i nettaviser, innimellom starter jeg på den første kommentaren og angrer meg like etter. For det meste holder jeg meg til kommentarene på forskning.no, for det er de ofte gode. 

Men er det de som er dumme? Jeg som er overlegen? Har verden blitt for komplisert til at alle kan være med og si noe fornuftig om alt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?