tirsdag 16. mars 2010

De som får det til

Det er noen filmer som på et vis tar tak og bruker klisjeene som finnes der ute, men som beviser hvorfor de er nettopp det - klisjeer. Det er historier man liker, det er figurer man blir glade i og det er god fortellerteknikk. Jeg har noen filmer jeg er spesielt glad i. Noen er gamle flammer, andre er nye forelskelser. Jeg har sett dem mange ganger og jeg blir ikke lei.

Jeg kan ofte falle for vanskelige dramaer, men disse er lette og fine å se, samtidig som de her en dybde som er trollbindende. Filmene kommer i den rekkefølgen jeg fant dem:

Billy Elliot



En nydelig film om en fattig gutt som blir verdenskjent ballettdanser.

Love actually



En kjærlighetsfilm om mange typer kjærlighet, spunnet rundt jula.

Cinema Paradiso



En film om en gutts kjærlighet og nærhet til filmen og menneskene.

The Blind Side



En gutt alle har mistet troen på blir tatt under vingene til en gesjeftig dame og blir fotballstjerne.

Neste gang du skal se en film, velg en av disse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?