onsdag 8. september 2010

Cocktailaften

I lange tider (les: over et år) har jeg drevet og samlet på sprit sånn at jeg kunne få laget meg mange spennende typer drinker på min egen hybel. Men helflasker med sprit koster mye penger, så prosessen har vært langvarig. Men nå har det begynt å gå godt, så i forrige uke inviterte jeg på cocktailaften.

Kveldens tre hovedcocktailer var:

Vodka martini
6 cl vodka og 1,5 cl tørr vermuth (Martini). Kjøles over is. Rør. Hell over i avkjølt glass. Avkjøl gjerne vodkaen på forhånd. Smaker ypperlig!

Cosmopolitan
6 cl sitrusvodka, 3 cl triple sec (Cointreu), 6 cl tranebærjus, litt (evt endel) limejus (sitron fungerer også). Jeg har erfart at smaker det litt søtt og sterkt så har du ikke nok sitron i.  Rist over is og hell over i kjølig glass. Får rosa og gøy farge og er verdenskjent fra Sex og Singelliv.

Gin and tonic
Her er det strengt tatt bare å helle passelig mye gin i et glass og etterfylle med tonicvann (gjerne fra Schweppes). ISbiter kan óg være bra.

Det er viktig med alle drinkene at de serveres avkjølt.

Glade cocktaildrikkere

Det skal sies at cocktailglass øker stemningen!
Det samme gjelder for bekledningen. Det blir en bedre kveld om man har pyntet seg litt.

Legg merke til barhylla på bordet bak meg. Man trenger mye rart for å ha det gøy. For de interesserte kanman også legge merke til at jeg hadde sølvkjole, men at detaljene gikk i rødt og gull. Det fungerte overraskende bra.

PS: vi prøvde oss også på en drink som heter Tom Collings, men det ble ikke godt. Enten er det drinken eller så er det drinkmikseren...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?