torsdag 23. september 2010

"Sushi"

Jeg har hatt dilla på sushi siden jeg var i Australia jula 2009. Der solgte de nemlig sushi på alle gatehjørner og det kostet en slikk og ingenting. I Norge koster det dessverre litt mer, men det går selvfølgelig an å lage sushi selv. Men da trenger man både salma sushilaks og tang til å ha rundt og matte å presse det sammen med og i det hele tatt.

Jeg har en oppskrift på juksesushi som jeg fant på her forleden.

Du tar litt tunfisk

Og litt avokado

Litt kald, kokt ris

Og noen tacolomper (hva de noe i alle dager heter på ordentlig. Fajitas?)

Så tar du risen oppi og klemmer den sammen med lompa for at den ikke skal renne utover

Så hiver du oppi tunfisk

Og legger skiver av avokado, med grovmalt salt og pepper på, oppå

Fordi jeg ikke brukte sushiris, men bare vanlig ris var den litt lite klissete og ting falt litt fra hverandre, som gjorde det vanskelig å spise. vanligvis dypper man sushibitene i soyasaus, men fordi dypping var litt vanskelig tok jeg soyasaus inni. Man kan gjerne ha ganske mye soyasays i for det er ikke så mye salt på.

Rull sammen og voilá!

PS: tunfisk er egentlig noe av det dummeste du kan spise, det er den fisken det drives mest rovfiske på og behandling av fiskene i seg selv, men også forvaltningen av tunfiskbestanden er forferdelig. Ikke fortell marinbiologivennene mine at jeg spiser mye tunfisk...

1 kommentar:

Har du noe på hjertet?