mandag 15. november 2010

Ekstamen!?!?

Nå er det det to uker og to dager til min første eksamen. Dvs at når neste uke er ferdig så har jeg eksamen. Det er ikke så lang tid til! Uææ! Visste dere at høstsemesteret iår er en uke kortere enn det pleier å være? Det gjør også at eksamen kommer en uke tidligere enn den pleier og for en gangs skyld har jeg tidligeksamen. Puh, er ikke vant til sånt.

Første eksamenen min er i populasjonsgenetikk. "Hæ?" sier du sikkert, men det er altså at man regner på gener og alleler (ulike typer gener), ferkvenser av genotyper, alleler og annet snask, pluss at man prøver å regne på de ulike evolusjonære faktorene og dermed hvordan ulike evolusjonære krefter påvirker populasjoner og arter. Man prøver også å se hvilke evolusjonære krefter som har virket på populasjonen i tidligere tid. Som dere skjønner, er dette strengt tatt matte med et dryss av biologi på toppen og læreboka vår ser egentlig ut som en lærebok i matte. Men det er veldig mye mer matte i biologi enn folk tror. I hvert fall i min type biologi (evolusjon og økologi).

I helgen ble det ordentlig fri (i hvert fall fra eksamen), noe som var deilig. Det ble en rolig fredagskveld med Bones sesong 4, på lørdag endte jeg opp med to nye kåper (bilder kommer), ny kjole og ting som holder meg varm om vinteren (budsjettet for måneden er dermed allerede sprukket, to dager inn i studielånperioden). Jeg satt noen timer i herbariet og jobbet med masteroppgaven min. Dere skulle bare visst hvor avslappende det er å sitte blant reol på reol med esker med planter i i fullstendig stillhet og knipe av små biter av mose og putte dem i merkede poser...

På lørdag kveld var jeg på Samfundsmøte om legemiddelindustrien og svineinfluensaen som ble erklært en pandemi. Veldig spennende diskusjoner! Etterpå ble jeg funket inn på hyblene fordi Pirum skulle ha intimkonsert på Sangeren (korenes hybel). Den var fantastisk! Spesielt "14" var magisk. Og som det gjerne er med hyblene så ble jeg sittende og ta noen øl og plutselig var klokka halv fem om morgenen, jeg hadde dansa sving og sunget "Hit me baby, one more time" med noen gamle Pirumitter.

Søndag klokka 10 var jeg oppe igjen og fikk meg en god søndagstur opp til Lohove (Steinantoppen). Det tok omtrent en time og gå. Og der oppe fikk jeg magisk laks, spinat og løk-pai av Maja. Vi har begge hatt litt turbulente liv i høst og fikk prata masse. Så bar det hjem igjen for å komme meg på 100årsjubileumskonsert med Studentersamfundets Symfoniorchester. Det var uroppføring og det hele. Siste nummeret kom alle de tilreisende som var med på jubileet opp på scenen og det sto nesten 150 stykker på scenen og spilte for oss. Tenk, 8 tromboner! Det ristet i gulvet...

Jeg var nesten like trøtt under konserten som jeg var på nyttårsaften sist, da vi satt på gallakonserten i Operaen i Sydney og duppet. Nå hadde jeg bare sovet tre timer, da hadde vi stått opp 02.00, så det hadde litt samme effekt... Jeg var uansett i seng klokka ni igår og klarte allikevel å forsove meg i dag morges... Men 11 timer søvn var veldig deilig!

Det kommer bilder fra alt som har skjedd den siste uka, jeg må bare være hjemme i mer enn en halvtime av gangen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?