mandag 1. november 2010

Hjemmelaget middag

Jeg er en av dem som alltid lager middagen min selv. Det er i hvert fall serdeles sjelden jeg kjøper middag ferdig laget. Jeg har vanligvis en ferdigpizza i semesteret, som oftest i eksamensperioden og jeg går på restaurant innimellom. I høst har jeg kjøpt mat to ganger fra Persilleriet som ligger rett bort i gata for kontoret mitt og en gang i kantina på skolen. Så dere skjønner, middag er noe jeg lager selv.

I høst har jeg fått tre nye mennesker jeg deler kjøkken med og en av dem har ikke laget middag fra bunnen av en eneste gang siden jeg ble kjent med ham. Han spiser utelukkende lapskaus fra boks, ferdigpizza og Fjordlandmiddager. Jeg prøver å fortelle ham at det er billigere å lage maten selv, men han tror ikke noe på meg og så ser han ikke noe feil ved ferdigmaten. Jeg tror jeg hadde dødd hadde jeg spist lapskaus fra boks, ferdigpizza og Fjordland hver dag i en uke...

Idag har jeg sittet i den ene kantina på skolen og jobbet med et prosjekt (kantina er så fin å jobbe i når man trenger å snakke sammen innimellom) og har derfor kunnet sitte og observere middagskøen. Jeg kom halv fire og da var det mange som allerede spiste middag. Syv over fire var middagskøen alerede 40 mennesker lang og jeg tenkte det bare var rett-etter-siste-forelesning-røsjet og at det snart ville gå over. Men nå har det vært en konstant kø på nesten 45 mennesker i 1,5 time i strekk...

Enten går det veldig seint med kjøkkenet på kantina, eller så er det veldig mange studenter som ikke lager middag selv. På Gløshaugen der jeg holder til har vi tre kantiner og to kaffebarer i tillegg til en storkiosk. Man kan trygt konkludere at studenter lager ikke mat selv og at det kanskje er derfor de føler de har dårlig råd.

Men nå skal jeg på middagsbesøk til en venn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?