mandag 16. august 2010

Speiderkurs i Sveits!

Jeg tilbrakte en uke i Sveits på et speiderkurs som heter Trekløver Gilwell ogs om er den høyeste ledertreningen i Norges Speiderforbund. Den består i først et ukeskurs der man jobber med gruppeprosesser og gruppedynamikk, arbeid i grupper og selvutvikling. Deretter har man en praksisoppgave som skal vare i 3-6 måneder og som skal være selvutviklende og til gode for speiderbevegelsen på noe vis. Til slutt er det en oppfølginghelg.

Dette er et svært godt kurs og jeg dro hjem fra Sveits inspirert og mer bevisst på hvordan jeg fungerer som leder og hvordan jeg kan bli flinkere til å jobbe i grupper.

Vi var tross alt i Alpene, så nå kommer både bilder av mennesker, men også av majestetiske fjell og nydelige planter. Jeg fant dessverre ingen edelweiss, men etter å ha sett den på bilde så forstår jeg ikke hva sveitserne ser i den, den er ikke spesielt vakker...


Dette er utsikten fra speidersenteret Our Chalet som vi hadde leirplss på



Det var ordentlige majestetiske fjell. Ser dere helt mot venstre langt fjelltoppene ser dere et søkk. Over der gikk vi på haik (tur) :)



Andreas og jeg var reisefølge både ned og opp. Her har vi endelig kommet fram og nyter utsikten.


Imponerende nok så faktisk alle husene i Sveits sån her ut. I Adelboden, den lille bygda speidersenteret lå i, var det ikke en eneste betongklump, bare trehus med utskjæringer og blomster.



Man skal ikke kalge når dette er utsikten fra teltet når du setter deg opp i soveposen en tidlig morgen på leir.


Vi brukte patruljemetoden hele veien gjennom kurset. Og fordi gruppeprosessene var så viktige hadde vi mye tid til prat og refleksjon rundt patruljen. Her sitter vi igjen og evaluerer dagen peff (patruljefører/ gruppeleder).


Endelig! En blomst!


Lønsj med patruljen. Her ses Machael og Christian med Adelboden i bakgrunnen :)



Vi lagde all mat på bål. Men denne båltønna voldte mye frustrasjon. Det virker som om de som lagde den om til båltønne ikke kunne så mye om branntrekanten... Man trenger oksygen for å holde liv i et bål og en lang og dyp tønne gir lite oksygen...


Sveits hadde forresten nasjonaldag mens vi var der (1. august), men det regnet kollossalt, så det ble nok ikke så bra som det pleier. De hadde masse fyrverkeri, kinesiske lykter, korps og gigantiske kubjeller som det måtte to mann til for å bære.


Hele patruljen!


Og her er vi klare til å dra ut på haik. Haik er en tur patruljene som oftest gjør når de er pa leir hvor de tilbringer en natt borte fra leiren. Det skaper samhold i patruljen å klare seg alene og å slippe innflytelse utenfra.


På haiken fant jeg endelig noen blomster!





Ned her gikk vi! Langt der nede ligger speidersenteret.




Jeg synes denne hadde så kult mønster. Det minner meg litt om Marimekko av alle ting


Da vi kom tilbake fra haik hadde de laget overraskelse til oss. Hvor ofte har du gjort det med dine patruljer etter at de har vært på haik? Jeg har aldri gjort det, men skal gjøre det neste gang. Det var utrolig hyggelig å føle at jeg ble tatt vare på.


Det er ikke speider om det ikke er bål

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?