tirsdag 10. august 2010

Sykkeltur langs kysten

I mange år nå har familien min drevet og syklet rundt nordsjøen. Og som jeg tidligere har nevnt syklet vi iår fra Stavanger til Arendal og rundet derfor mye av Norges vakreste og mest solfylte kystlinje. Jeg har tatt bilde av mye rart underveis. Først, min familie:

Som dere kan se er det en viss familielikhet :) Her sitter vi på en restaurant i Kristiansand. Vakker by, mye bra shopping og ordentlig byfølelse.

Langs sørlandskysten opplevde vi stor nærhet til Gud. I hvert fall til bedehus og annet som viste at folk hadde Gud nær. I Flekkefjord har de en praktisk tilnærming til det hele


I Egersund var de mer filosofiske


Men Egersund har også annet og by på


nemlig Tore! Han er såpass magisk at selv om han studerer elektro i Trondheim hos meg til vanlig har han jobbet som brannmann i Egersund i sommer. Derfor fikk jeg lov til å se på brannbilene og å sitte i en :)



Mat og drikke er viktig på sykkeltur. Selv om vi sykler hele dagen spiser vi alltid på restaurant (så lenge det finnes noen der vi er) til middag. Det skal også sies at vi ikke alltid er på steder hvor det er så veldig mye annet å gjøre enn å spise, sove og lese. Så da gjør vi det.

I Egersund har de egen sjokoladefabrikk


Jeg er svært svak for pralinere (som de kaller det i Sveits) og disse med kirsebær var helt fantistiske. Anbefales!


I Sogndalstrand (mellom Egersund og Flekkefjord) hadde de jordbær i hengepotter fordi det ikke var plass noe annet sted.


Vi var også innom Lista fyr, der solgte de vafler i fyrboligen. Kanskje de har sitt hemmelige lager med vafler i denne tønna her...


På restauranten på Lista hentet vi våre egne glass. De hadde ikke noe ordentlig ølglass og i ekte Pondusånd (eller kanskje det motsatte) fant Bror seg den mest homoete vasen han fant (jmf. homovase i Pondus).


Mer øl ble det i Lillesand. Der fant jeg en kafe med særdeles godt utvalg av Nøgne Ø (uavhengig bryggeri i Arendal/ Grimstad-traktene).


Av en eller annen grunn tok jeg bilder av svært mange dører på sykkelturen. Men de skal komme i egen post. Dessuten tror jeg noen av de beste naturbildene også skal få en egen. Hva synes dere om Sørlandet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?