mandag 20. desember 2010

Akevitt?

Jeg må innrømme at akevitt aldri har vært helt min greie. Det lufter skarpt og sterkt og karve og jeg har vært litt skeptisk. Da tar jeg heller noe annet. Men så har det seg slik at jeg var "tidlig" ferdig på lesesalen lørdag kveld og jeg hadde en venn som skulle jobbe som dørvakt på Carl Johan, rett ved Byhaven kjøpesenter og Crash. Så jeg tenkte jeg kunne gå innom der på veien hjem for å ta meg en øl før jeg la meg. Det var jo lørdag, tross alt.

På Carl Johan lå flesteparten av klientellet mellom 30 og 60 år og det var fremdeles rolig, så det virket koselig nok. Jeg ble anbefalt å sette meg i Akevittbaren for det beste opplevelsen. Og noe smartere har jeg ikke gjort på lenge!

 Akevittbaren er den minste i Norge, men den som selger best. De har mange, mange forskjellige typer akevitt der.

 Lokalet har plass til kanskje 20 mennesker og er veldig koselig.
 Den heter Erich Christians akevittbar, sånn på offisiellen og har selvfølgelig en klubb.

 De har en plate med plaketter over alle som er stamgjester (hedersgjester) på veggen

Han her ble jeg kjent med i løpet av kvelden
 Akevittbaren er godkjent akevittutsagssted av Norske Akevitters Venner, og er den første som ble det. For å bli godkjent må man ha minst 10 typer akevitt som er brygget etter reglene (1. brygget på norskprodusert sprit fra norskproduserte poteter, 2. lagret på fat i minst 2 år) pluss at man skal misjonere for akevitten og tilby mat og hyggelig stemning som passer til.
Jeg innså i løpet av kvelden at akevitt brygget på potet og som er lagret på fat (helst sherry-) kan være riktig så godt. Jeg fikk anbefalt denne her og jeg må bare si at den var skrekkelig god! Dessverre kostet den 190kr for 4cl og er visstnok umulig å få tak i på Polet...

Men nå går jeg rakfisksesongen sterkere i møte, kjenner jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?