onsdag 24. mars 2010

Musikk

Jeg har alltid vært opptatt av musikk og jeg hører til den gruppa av mennesker som liker å kjøpe CDer og som er stolt av CD-samlingen sin. For å finne ny musikk har jeg alltid pleid å utnytte venner, dvs få anbefalinger av dem. Jeg hører aldri på radio, så der er det lite påvirkning.

Men den siste tiden har det vært lite nytt i musikksamlingen og det er veldig trist. Så for noen uker siden fikk jeg en invite til Spotify. Jeg liker å kunne høre på musikk jeg aldri har hørt noe på i det hele tatt og å kunne få sånne små smakebiter. Og så liker jeg at jeg kan søke på navnet på en sang og plutselig oppdage nye artister :)

Jeg tenkte jeg kunne presentere noen av de artistene/ bandene jeg har oppdaget med Spotify.

Seigmenn



Det er svart og hardt og norsk. De har en veldig fin liveplate fra Rockefeller som anbefales!

Josh Groban



Han er en italiensk fløtepussanger, om enn med litt operavyer. Han er en flott tenor og synger vakker både popballader og klassikere sammen med stort symfoniorkester.

Marc Cohn



Her er det country og pop som står sterkest. Han er mest kjent for Walking in Memphis, men har flere sterke sanger.

Donkeyboy



Disse er norske, så vidt jeg vet og spiller veldig dansbar elektronika. Det er morro og spennende å høre på. Det blir bra å se hvordan de utvikler seg videre.

The Unthanks



Disse er engelske, i hvert fall fra Storbritannia, og synger melodiøst og litt folkemusikk møter pop-aktig. De har sanger som er i helt tradisjonell folkemusikkform og så har de mer popete sanger. De kommer til Trondheim etter påske og jeg håper på å komme meg på konsert!

Moby



Moby er ikke fersk i musikkverdenen, men jeg har aldri hørt noe særlig på ham. Det var først da jeg fant ham på Spotify at jeg innså hvor mange av sangene hans jeg har hørt før. Jeg klarer ikke helt å beskrive musikken hans, men det er mye groove og god rytme, det er litt elektronika og litt rap. Utrolig spennende og intelligent og dansbar musikk, på en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?