tirsdag 26. oktober 2010

Jane Austen


Det er så mange ting jeg kunne skrevet om idag, en students skjelvende kosthold (fire knekkebrød, to caffe latter og en mangosmoothie holdt meg levende fram til klokka var fem), hvordan å holde et ryddig regnskap i en studentforening tydeligvis ikke er noe krav (i fellespostkassa for studentforeninger på skolen er det noen av gruppene som har bankoppkrav fra 2008) eller hvordan det å motivere seg for trening kan være hardt innimellom, men i stedet for skal jeg si noe om et av livets lyspunkter, nemlig Jane Austen.

Jeg har selv, på uforståelig vis, skaffet med fire venninner (minst) mens jeg har vært her i Trondheim som alle er spesielt glade i Jane Austen. Ikke bare at de har lest bøkene og sett filmene, men også at de eier ikke bare alle DVDene, men at de også eier alle versjoner av alle filmatiseringer av alle bøkene. Det krever ekte innsats ;)

Man kan vel bare vedkjenne at frøken Austen har skrevet kjærlighetsromaner (for det er jo det de er), som får unge piker (og andre lettpåvirkelige mennesker) til å sukke henført og glede seg over kjoler med skjæring rett under bysten, menn i knikkers og knestrømper og en tid da etikette og hatter hadde en helt annen rolle i vanlige menneskers liv.

Det er lenge siden den første filmatiseringen av frøken Austens bøker og de er fremdeles like dagsaktuelle. Det er vel kanskje flere som så Keira Knightly i Pride and Prejudice i 2005? Mye kan sies om originaliteten i plottene til frøken Austen, men jeg vil trekke fram det faktum at bøkene fremdeles leses av unge mennesker den dag i dag (og unge mennesker i dag er svært bestemte når det kommer til itteratur) og at kjærlighetshistoriene fremdeles fortryller.

Jeg ble først frelst av frøken Austen da jeg gikk på videregående (svært sent til å være en slik storspiser på bøker som jeg har vært), men da var det også utypisk nok i engelsktimen. Men det var et klassisk stykke litteratur som freste meg, nemlig denne vakre konversasjonen mellom mann og kone. Det er så mange lekre litterære sprang her at jeg nesten bare måtte finne ut hva frøken Austen egentlig holdt på med.

Jane Austen har også gitt oss et av verdens store visdomsord:

"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife. However little known the feelings or views of such a man may be on his first entering a neighbourhood, this truth is so well fixed in the minds of the surrounding families, that he is considered the rightful property of some one or other of their daughters."

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke sett den nye versjonen av stolthet og fordom, for jeg er så redd for at den skal ødelegge den gamle (som jeg ELSKER). Hva tror du? :)

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i den aller nyeste filmatiseringen fra 2005. Selv om den kanskje ikke får med seg alle detaljene slik som miniseriene gjør, så har de en del lekre filmatiske grep og jeg anbefaler den absolutt.

    Jeg vil også legge til at jeg foretrekker den nyeste av Fornuft og Følelser (Sense and Sensibility), dvs den fra 1995 i motsetning til den fra 1981.

    Det skal sies at jeg har gjort et lite dypdykk i filmatisering av Jane Austen den siste tiden. Visstnok har Emma blitt filmatisert tre ganger...

    SvarSlett

Har du noe på hjertet?