fredag 15. oktober 2010

PhD

PhD, bedre kjent på norsk som en doktorgrad er en absolutt nødvendighet om man ønsker å drive med forskning som biolog. For å kunne ta en doktorgrad må man ha en mastergrad (5årig) og man bør helst ha vært med og publisert en eller flere viteskapelige artikler og også ha noe praktisk erfaring. Ofte blir stipendiatstillinger utslyst og søkerne blir forespurt å skrive en prosjektbeskrivelse av den oppgaven de ønsker å gjøre som stipendiat.

Det er få stipendiatstillinger i verden og de er jo naturlig nok ganske så smale, så det er ikke så mange som passer til dem heller. Så på et vis er det fint for det er ikke så mange andre som passer til de oppgavene du passer til, men så er det kanskje ikke så mange som har penger og ressurser til å ha en stipendiat på akkurat ditt felt.

Idag skal en venn av meg disputere, det vil si at han skal forsvare doktorgraden sin. Tre eksterne dommere som alle tre er eksperter på akkurat hans felt skal være opponenter som det heter og stille spørsmål og diskutere med ham foran en stor forsamling. Og synes de oppgaven er god så får han den godkjent og så har han en doktorgrad.

Doktorgradsarbeid tar gjerne et sted mellom 3 og 5 år. Staten ønsker vel at det ikke skal ta mer enn 4 år, men det er ikke alle som er like raske og så er det mange som har mye annet å gjøre også. Dessuten, om du skal ha en master først og så ha jobbet i tre år med doktorgraden din så begynner du å være langt inn i familieklar alder...

Jeg har lyst til å blir forsker når jeg blir stor og for å bli forsker så må man ha en doktorgrad. Og for å få en doktograd må man også ha en svært god masteroppgave. Så jeg vet hva jeg jobber for ;)

Har du valgt en like komplisert karriére som jeg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?