tirsdag 9. november 2010

Nalgene

Jeg tar meg et lite avbrekk i molekylærbiologien for å si noen ord om noe jeg inntil for kort tid siden bare har ment har vært forfengelighet hos turfriker ;) Det er noe så fænsi som en Nalgeneflaske.

Ikke hørt om det før, sier du? Vel det er en drikkeflaske, enkelt og greit. Så vidt jeg vet er det en amerikansk produsent og i Trondheim må man kjøpe den på Turistforeningen fordi ingen sportsbutikker fører den. Den koster 250kr og gjør ikke så mye ut av seg.

Hvorfor kjøpe en vannflaske til 250kr lurer du kanskje på? Jo, det lurte jeg også på helt fram til jeg var på telttur like før påske i år. For når man er på skitur over flere dager i telt så må man smelte snø for å få vann. Og så putter man det gjerne på termos og slikt for å ha noe varmt til lønsj, men så må man jo ha vann å drikke også.

Jeg vet jo ikke om dere der ute er flittige brukere av stormkjøkken og primuser, men man koker opp vann i gryter. Og alle vet at å helle kokende vann ned i en drikkeflaske byr på flere utfordringer:
- tuten i flaska er så liten at du antageligvis ender opp med å helle vann på hånda di
- flaska er laget av feil plast og smelter av det kokende vannet
- flaska er smal, slik at vannet ditt bunnfryser fort, om du ikke er forsiktig

Og det var derfor jeg innså at en stor, uknuselig, oppvaskvennlig flaske med stor åpning kanskje kunne være noe allikevel. Den er litt skummel å drikke av når transportmiddelet ditt beveger seg, men det finnes innlegg som gjør åpningen litt mindre.

Så har du tenkt deg mye på tur om vinteren vil jeg absolutt anbefale en Nalgeneflaske. Mitt eneste tips, brakt videre fra en erfaren turkompis av meg, er å ikke kjøpe en gul flaske. Det er visstnok ikke så lekkert...

God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?