mandag 8. november 2010

Rafnklau

Jeg er en matsnobb, det må jeg bare innrømme. Jeg tror jeg har med meg hjemmefra, mat har nemlig alltid vært viktig for oss. Vi har pleid å kjøpe en hel elg i biter fra slakteren og skjære den ned selv (på kjøkkenbenken) og så selge litt videre og beholde resten selv. Jeg er oppvokst på nesten bare elg og lam, så å bli student var litt trist, sånn matmessig. Jeg må også innrømme at jeg allerede på ungdomskolen hadde min første ekspedisjon til en delikatesseforretning i Oslo og at jeg stod og diskuterte ost og pølse med butikkeieren i nesten en time og fikk smake på utrolig masse godt.

I Trondheim er det ikke mange delikatessebutikker, men den ene ordentlige som er der er i tillegg veldig, veldig god. Den heter Rafnklau eller Ravnkloa og er oppkalt etter fiskebrygga som den ligger på. Ravnkloa har til alle tider vært mottakshavna i Trondheim og også der alle delikatessene havnet.

 De har en ostedisk og en kjøttvaredisk. De er litt snobbete i utvalget sitt og har ikke så mye varer fra Trøndelag og Norge som mange andre delikatesseforretninger har, men det er veldig godt det de har.
 I tillegg har de en gigansik fiskedisk der du får alt fra filéter til ferdige middager og levende hummer.
De har også mye gode kjeks, syltetøy, senneper, honning, saft, krydder og sjokolade i hyllene, i tilfelle man ønsker seg noe spesielt.

Ta deg en tur innom! Anbefales på det sterkeste! De ligger nederst i Munkegata, der Fjordgata svinger til høyre, nedenfor statuen av fiskeren. Og trenger du en guide inn i delikatessenes verden er det bare å si ifra ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noe på hjertet?